Thursday, October 29, 2009

akukah itu???


tersentak aku saat menatap hasil penulisan akhawat itu..
tb2 spt ada sesuatu yg meresap di dlm hati..
sesuatu yg sgt aku rindui..
semangat itu..ya.. semangat itu..

aku yg makin futur merindui perasaan itu..
yg bukan dbuat2 ttpi lahir dari hati..
teresak2 aku tatkala membacanya..
dmana diri aku kala ini??
terumbang-ambing mencari sesuatu untuk dipegang..
berharap pada tgn2 keji untuk menghulur???

ahhh..betapa lekanya aku..
knp manusia yg ku harapkan di saat aku tegar mahukan cinta ilahi??
semua mata memandang..
pandangan keji barangkali..
persona yg dulunya di anggap sudah mantap imannya tb2 menjadi mundur..

salahkah aku??
jwpnnya YA..
kerana aku biarkan diri hnyut dibuai perasaan yg smntara..
BAHAGIAKAH AKU KINI??
jwpnnya TIDAK..
aku mungkin mndpt "kasih sayang" yang ku anggap sejati..
tapi akhirnya aku jadi begini..
dibuang sahabat, dikeji dan disisih..

aku rindukan diriku yg dulu..
yg dengan berani mengatakan TIDAK kepada mereka..
mereka yang mahu singgah dalam hati..
tapi kenapa dengan hnya kata-kata indah aku leka??
hatiku cukup rapuh..
air mataku kini bukan kerana menangisi dosa-dosa..
tetapi untuk meratapi hati yang sengsara..

hei diri, nafsu dan jiwa.. bahagiakah kau skrg??
adakah ini yang kau mahukan???
betapa mahal nilai hidayah itu tapi kau gadai dengan sekelip mata..
merataplah kau kini..
moga ada lagi sinar untukmu..

berdoalah padaNYa moga Dia masih sudi berada di hatimu..
kerana alpamu itu dek kerana melayani perasaan..
sedarlah diri..bangunlah semula..
masih ramai yang mengharapkanmu..
percayalah..
bukan "dia" yang hanya mampu membahagiakan..
tetapi mereka yang setia di sisi mu waktu kau suka dan duka..

kalian..
hadirnya kamu benar-benar satu rahmat..
moga aku akan tersedar dari lena yang panjang..
doakan kekuatan mengiringiku..
bermujahadah melawan jahiliyyah yang satu itu...




Sunday, October 18, 2009

ibarat biri-biri

salam..emm dah lm aku x mnulis..mgkin agak mrjuk(huhu)..tp kini aku ingin mnulis sesuatu..msti t'tnya2 knp entri ku sebegitu..so untuk nak rungkaikan psoalan, aku akan jelaskan...
mnusia boleh diibartkan seperti biri-biri..jika biri-biri itu báda dlm kelompoknya yg ramai, ia ssh diserang oleh pemangsa..namun, jika biri-biri itu kesorangan, pemangsa sng mghmpiri dan mndekati..kerana merasakan biri-biri itu x dpt nak mylmtkan diri kerana kesorangan...mgkinkah aku juga ibrt biri-biri itu??

Saturday, September 5, 2009

Tuesday, September 1, 2009

RINDU ITU INDAH JIKA KENA PADA YANG HAK~~

Saturday, August 8, 2009

i'm sory guys..


salam..saat ni hati aku x tntrm..br sbntr td ku imbas kngn brsama mrka..sweet memory..waktu 2 aku ckp berkobar-kobar..sggp ku tempuh smua nya hnya krna ingin trt serta brsama mereka..berkat restu ibu, aku rasa aku yakin n kuat ntuk tempuh jalan tu..
tp sejak detik itu, aku seolah2 lmh..aku b'ada d prsmpgn yg sulit untk aku pilih..antara restu ibuku dan jalan itu..aku tau tnpa restu dr ibu, semua bnda yg ku buat seakan2 slh wpon bnr..aku x sggp jd ank dhaka..pagi itu ibu berpesan lagi..untuk kali ke brp pon aku x tau..hati aku meruntun..aku ingin ke sana brsama mrk..KF..u know how much i wanna go there..but ibu menegah..suara ibu sgt tgs..tak pnh setegas itu..aku hmpir mngs saat tu..tlglah fahami aku..aku bnr2 plukan mereka saat ini..suntik semula kekuatan dlm dr yg smkin parah..so sorry guys..i juz need time untuk kmpul smula kekuatan..jgnla kalian sgka aku sudah berpaling dr jalan itu..krn sudah ku bjnji pd dr sndr..syahadah yg diucap xkan ku ingkari..ku buka smula peti mesej di hp ku..kata-kata KF sngt tkesan di hatiku..aku tau dia tkilan..tp aku mohon maaf..saat ini ada hati lain yg perlu lbih ku jaga kerana dialah aku hdp di dnia ini..

"adakalanya Allah mmberi sblm smpt kita menadah tgn, krn Dia tahu apa yg kita inginkan. adakalanya Dia mgmbil sblm smpat Dia mmbritahu, krn Dia lbh tahu apa yg tbaik utk kita. adakalanya Dia sdg m'uji tanpa kita sedari. Maka Dia anugerahkan akal utk berfikir..memilih jalan terbaik"

kata-kata tákhir KF buat aku mnitis air mata..tduduk aku tdiam mmkirkan apa yg telah ku lakukan??mmg aku brsalah..tp tlglah fahami aku..aku perlukan masa utk bnr2 kuat tnpa skgn ibu lagi..dan saat itu pasti tiba..mgkin aku x sekuat mrk sggp bkorban jiwa dan raga..mgkin jiwaku blum bnr2 t'didik..yg ku plukan cma kpcyaan kalian..krna "usrah" itu memerlukan pgertian dan kpcyaan..hnya ungkapan maaf yg bisa ku lafaz saat ini..

Friday, August 7, 2009

Pemilik haTiku??


salam..sudah lama tak menitipkan idea dlm blog ni..bknnya sibuk dgn urusan dnia tp aku seolah2 sudah khlngn idea untuk menulis..tp hrni Allah kurniakan ilham lalu aku pon menulis...
hr ini aku ingin berbicara soal hati..satu persoalan yg ingin diajukan kpd dr sndr..siapakah pemilik hatiku??aku diuji lagi untuk menunjukkan betapa kuatnya hati ini istiqamah di jalanNya..ujian yg sama iaitu ujian hati.."dia" tb2 mncul entah dari ceruk mana..mncul untuk mnjdi slh satu ujian buatku..selama ini aku t'tnya2 adakah aku bnr2 sudah kuat untuk menangani mslh itu..adakah hatiku sudah cukup kebal dan kental untuk menepis kehadiran "dia"..lalu Allah dtgkan seseorg untuk mnjdi penentu dan mnjwb sgl soalan yg tbuku di hati..betapa aku tidak ckp kuat untuk menepis ujian yg satu itu..hatiku bergetar lagi..aku bingung..adakah aku yg t'silap krn telah mmbuka ruang untuk "dia" singgah di hati ini?? mana perginya sgl kekuatan yg aku telah kumpul slma aku di pondok tarbiyyah itu?? adakah aku sdh mkin jauh dr jalan itu??nauzubillah..moga2 Allah msh inginkan aku turut sama mnjadi askar yag bjuang di jalanNya..seorang akhawat pnh mencetuskan sesuatu yg tidak mgkin aku lupa hgga saat2 ini.."mgkin masanya dah tiba untuk Allah uji Zai..kalo selama ni jalan yg Zai lalui seakan mudah, Allah ingin menguji adakah Zai btl2 layak berada b'sama2 yg lain.." aku terpana seketika...tdetik di hatiku adakah sdh tiba masanya aku diuji dgn ujian yg seolah2 berat untuk ku tempuh..trselak selembar kalamullah itu..(2:286)

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..."

lalu aku btnya dr sndr..adakah ujian yang sdg ku tempuh ini sesuai dgn kesanggupanku?? Ya Allah aku bingung..berilah kekuatan dan petunjuk dariMu..semoga aku terus menjadi kekasihMU..dan jauhkanlah "dia" dariku Ya Allah sebelum aku semakin leka dgn cinta yg smntara itu..MUJAHADAH terbesar buatku..


Wednesday, July 29, 2009

agung cintanya..


salam..smlm after dgr satu muhasabah from ustaz Fikri Thoriq, aku t'diam, mngis teresak2..betapa aku tidak menduga begitu cintanya baginda kepadaku..umatnya..


If Rasulullah (saw) is in front of you now, what would you say to him? What would you say to him? Are you ashamed? Would you cry? Would you extend all your heart & being? Would you dare do anything less? Then, why do we stray from his way? Ya Rasulullah, sollu ‘alaika ya Habibillah Khairu Khalqillah.


Alangkah bertuahnya umat ini kerana dikurniakan seorang Rasul yang memiliki cinta agung yang tulus dan sejati terhadap umatnya. Baginda SAW mengungkapkan cintanya dengan ungkapan-ungkapan cinta yang paling murni dan sejati, termasuklah cinta seorang ayah kepada anaknya, seperti sabdanya,
“Sesungguhnya diriku bagi kalian bagaikan seorang ayah bagi anaknya.” (riwayat al-Darimi).
Jika para bapa yang lain lebih banyak berjasa memelihara kebajikan material yang tidak kekal sifatnya, Rasulullah adalah bapa paling mithali dan paling layak menerima segala darjah kebesaran dan pujian kerana Baginda juga adalah bapa yang membelai dan menyubur jiwa dan roh umatnya agar berjaya di sini dan di alam abadi.
Hidup dan matinya sentiasa tamak menghulurkan kasih sayang, inginkan kebaikan dan kesejahteraan untuk anak-anaknya, sentiasa merasa berat melihat kesusahan yang ditanggung oleh umatnya dan sentiasa tamak berusaha memberikan petunjuk kepada mereka agar mereka terselamat daripada lubuk kesesatan dan kerosakan.
Allah SWT menjelaskan kecintaan dan keprihatinan Baginda ini melalui firman-Nya dalam surah al-Taubah ayat 128. Malah Rasulullah pernah bersabda:
Sesungguhnya perumpamaanku dengan umatku seperti seorang lelaki yang menyalakan api, lalu datang serangga dan kelkatu mengerumuni api itu. Maka aku berusaha menjauhkan kalian dari terkena api itu, sedangkan kalian sentiasa ingin mendekati api itu. (riwayat Bukhari dan Muslim).
Apa sahaja yang dilakukan dan difikirkan oleh Baginda semata-mata demi umatnya sehingga Baginda tidak reda seorang pun umatnya terjerumus ke neraka.
Diriwayatkan oleh Muslim dalam sahihnya daripada Abdullah ibnu ‘Amru ibnu al ‘As berkata: Pada suatu ketika, Rasulullah SAW membaca firman Allah mengenai Nabi Ibrahim as:
Wahai Tuhanku! Berhala-berhala itu telah menyebabkan sesat banyak di antara umat manusia. Oleh itu, sesiapa yang menurutku (dalam Islam yang menjadi peganganku) maka dia adalah dari golonganku; dan sesiapa yang menderhaka kepadaku (dengan menyalahi agamaku), maka sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani (kiranya dia insaf dan bertaubat). (Ibrahim: 36)
Kemudian Baginda SAW membaca pula perkataan Nabi Isa as iaitu dalam surah al-Maidah ayat 118.
Setelah itu, Nabi mengangkat kedua tangannya dan berdoa sambil menangis: Ya Allah! Umatku! Umatku! Lalu Allah berfirman kepada Jibril as, “Wahai Jibril! Pergilah kamu kepada Muhammad – sememangnya Allah lebih Mengetahui – tanyalah kepadanya apa yang menyebabkan dia menangis.” Maka Jibril as menemui Nabi SAW, lalu bertanya kepada Baginda SAW dan Baginda mengkhabarkan kepada Jibril as sebab tangisannya. Maka Allah berfirman kepada Jibril as, “Pergilah kamu menemui Muhammad dan katakanlah kepadanya bahawa Allah berfirman kepadanya: “Sesungguhnya Kami akan membuatkan engkau reda pada umat engkau dan Kami tidak akan menyakiti (mendukacitakan) engkau dalam urusan umat engkau.
Menurut Imam Nawawi, hadis ini menunjukkan kesempurnaan sifat kasih Nabi SAW terhadap umatnya, keprihatinan Baginda terhadap kemaslahatan dan keadaan mereka. Ia juga menerangkan tentang kebesaran kedudukan Nabi SAW di sisi Allah dan betapa besarnya kelembutan Allah terhadap hamba-Nya. Pengutusan Jibril as kepada Baginda SAW menzahirkan lagi ketinggian kedudukan Baginda di sisi Allah di tempat yang teratas sehingga Baginda dimuliakan dengan diberikan kepadanya apa yang disukai dan diredainya. (Sohih Muslim bi Syarh Imam al Nawawi jilid 2 H: 438)
Rasulullah utamakan umatnya
Sifat kasih yang mendalam menyebabkan Baginda sentiasa mengutamakan umatnya, tidak mahu umatnya menanggung kesusahan dan segala beban umatnya rela ditanggung sendiri oleh Baginda SAW. Rasulullah SAW bersabda:
Aku lebih utama bagi orang-orang yang beriman daripada diri mereka sendiri. Sesiapa dari kalangan kaum Mukminin yang meninggal dunia meninggalkan hutang maka ke ataskulah tanggungjawab melangsaikan hutangnya. Sesiapa dari kalangan mereka yang meninggalkan harta, maka ia adalah bagi warisnya. (riwayat Imam Ahmad, al-Bukhari, Muslim, al-Nasai dan Ibnu Majah). Bahkan, Allah telah berfirman mengenainya sebagai mana dalam surah al-Ahzab ayat 6.
Ulama menyatakan, Nabi SAW adalah lebih utama daripada diri mereka sendiri kerana diri mereka mengajak mereka kepada kerosakan, sedangkan Baginda SAW mengajak mereka kepada keselamatan dan kesejahteraan.
Nabi SAW juga mengambil berat tentang keadaan umatnya dan sentiasa mendoakan mereka. Diriwayatkan oleh al-Bazzar daripada Aisyah berkata:
Tatkala saya melihat Nabi SAW berada dalam keadaan baik, saya berkata, “Wahai Rasulullah! Doakanlah untuk saya.” Rasulullah SAW pun mendoakan, “Ya Allah! Ampunilah dosa Aisyah yang terdahulu dan yang terkemudian, yang tersembunyi dan yang terang.” Mendengarnya, Aisyah ketawa gembira sehingga kepalanya jatuh ke ribanya kerana terlalu gembira. Lalu Rasulullah SAW bersabda, “Adakah doa saya menggembirakan kamu?” Aisyah menjawab, “Kenapa tidak, saya begitu gembira dengan doamu itu?” Rasulullah SAW bersabda, “Demi Allah! Inilah doa yang saya panjatkan untuk umat saya dalam setiap solat.”
Rasulullah SAW juga menyimpan doa mustajabnya untuk dijadikan sebagai syafaat bagi umatnya pada hari yang paling penting dan sukar iaitu Hari Kiamat. Abu Hurairah ra meriwayatkan, bahawa Nabi SAW bersabda:
Setiap nabi mempunyai doa yang mustajab. Maka setiap nabi bersegera memanfaat doa itu. Tetapi aku menyimpankan doa itu sebagai penolong untuk umatku pada Hari Kiamat. (riwayat Muslim dalam kitab al Iman)
Rasulullah adalah duta Allah SWT bagi menyampaikan mesej kasih sayang, dan Baginda telah pun melaksanakan amanah tersebut dengan sempurna. Kasih sayang itu telah pun diterjemahkan dalam segala perbuatan dan perkataan Baginda.
Rasulullah SAW menghulurkan kasih sayangnya, tanpa mengira warna kulit dan agama seseorang, hatta benda-benda tidak bernyawa mengecapi nikmat cinta Baginda. Baginda SAW sentiasa menyuruh bersifat belas dan kasih dan membenci kekerasan dan kekasaran.
Diriwayatkan daripada Aisyah ra bahawa orang-orang Yahudi menemui Nabi SAW, lalu mengucapkan: “Kecelakaan ke atas kamu.” Rasululah SAW bersabda: “Dan ke atasmu juga.” Lalu Aisyah mencelah: “Semoga kecelakaan ditimpakan ke atas kalian juga, laknat Allah dan juga kemurkaan-Nya ke atas kalian.” Rasulullah bersabda: “Perlahan-lahanlah, wahai Aisyah! Berlemah-lembutlah kamu dan janganlah kamu berkasar.”Aisyah berkata: “Apakah kamu tidak mendengar apa yang mereka ucapkan?” Rasulullah SAW bersabda: “Apakah kamu tidak mendengar apa yang aku katakan? Aku telah pun membalas ucapan mereka. Maka doaku itu dimustajabkan dan doa mereka tidak diperkenankan.” Jelas dalam situasi sebegitupun cinta yang mendalam dalam diri Rasulullah menghalangnya daripada berlebihan dalam membalas kejahatan.
Maka tepatlah Allah telah menggelarkan Baginda sebagai rahmat kepada seluruh alam dan sebagai yang amat pengasih kepada umatnya. Allah SWT telah berkenan mengurniakan kepada Baginda dua daripada nama-nama-Nya yang agung iaitu Ra’uf (Orang yang bersifat belas) dan Rahim (Orang Yang Penyayang).
Di dunia, Nabi SAW sentiasa berusaha memberi keringanan kepada umatnya. Maka Baginda SAW bersabda: “Sekiranya tidak berat ke atas umatku, nescaya aku memerintahkan mereka supaya bersugi pada setiap kali hendak melakukan solat.” Manakala di akhirat, Rasulullah SAW bersabda: “Umatku! Umatku! Ketika itu, manusia sibuk mendapatkan pertolongan para Nabi sedangkan mereka pula sibuk memikirkan nasib diri mereka. Tetapi Nabi Muhammad sibuk memikirkan umatnya bukan dirinya.
Justeru, wajiblah bagi kita menyaksikan kemuliaan Baginda dalam setiap nikmat yang diterima oleh seorang Muslim kerana Baginda SAW adalah pembuka jalan-jalan kebaikan untuk kita dan menzahirkan bagi kita jalan-jalan yang mulia.
Rasulullah menghulur cinta bukan untuk dibalas tetapi untuk diteladani. Meneladani cinta Baginda SAW membawa bahagia hingga ke syurga. Orang yang berakal dan mempunyai hati yang sejahtera, menghargai pemberian dan kasih sayang yang diberikan kepadanya dengan sebaik mungkin dan membalas kasih sayang dengan kasih sayang serta ketaatan yang tidak berbelah bahagi.
Para sahabat adalah orang yang paling hebat kecintaannya terhadap Baginda SAW, maka mereka adalah orang yang paling sempurna ikutannya terhadap sunah Baginda. Bagi mereka melaksanakan perintah Baginda SAW merupakan suatu kebahagiaan yang tidak mengenal erti jemu, lemah dan malas.
Cinta Rasulullah SAW juga unggul kerana ia merentasi tempat dan zaman hingga meliputi umatnya yang tidak pernah bersua dengannya mahupun keluarganya atau sahabatnya.
Diriwayatkan bahawa pada suatu hari Baginda bersabda yang maksudnya, “Bertuahlah sesiapa yang melihatku dan beriman padaku.” Mendengar sabdanya ini mungkin kita umatnya yang datang kemudian agak sedih dan terkilan kerana tidak turut terangkum dalam sabdaannya itu. Tetapi alangkahnya terhibur hati kita apabila mendengar Rasulullah menyambung lagi sabdanya dengan bersemangat, “Bertuahlah, dan bertuahlah, dan bertuahlah, sesiapa yang tidak melihatku dan beriman padaku.”
Begitulah sekelumit paparan keunggulan cinta Rasulullah kepada umatnya yang sebenarnya telah melemahkan segala kalam dan lisan.

muTiara An-Nisa"


kerana kau wanita,
mengisi kekosongan
melengkap kehidupan
penyeri sebuah ikatan...

kerana kau wanita
hati pernah diluka
disiat sembilu rasa
pedih disimbah kecewa

kerana kau wanita
iman tinggi mengawan
sabar seluas lautan
kasih tiada bandingan
malu jadi sanjungan
air mata bukan mainan

kerana kau wanita
mulia kerana ketaqwaan
cantik kerana keperibadian

Monday, July 27, 2009

lafaz yang tersimpan~~

video

100 post~~


salam..dear blog...ini adalah post aku yg ke 100 dlm blog ni..nthg much i wanna say..juz i'm glad and thankful to Allah coz give me the inspiration 2 wrote this blog hopefully 2 inspire all the an-nisa' out there...and to ar-rijal..u can also read my blog 2 know how to treat an-nisa' and protect them..coz the main reason is they'll going 2 be ur wife, myb ur mum, ur sister n might b ur frens..so if u don't protect them as what Allah teach u in His Kalamullah, u are not doing ur amanah well..remember that women are very special and they should be treated nicely and please respect them as what they should be...

Saturday, July 25, 2009

puTih~~


  • Perempuan yang suci

  • Adalah perempuan yang dijaga oleh Allah

  • Tidak sedikit pun Allah membenarkan

  • Mana-mana lelaki ajnabi yang fasik menyentuh dirinya

  • Walaupun hatinya…

  • Kerana Allah teramat mencintainya…
    Tetapi andai kita bergelumang

  • Dengan cinta lelaki yang palsu imannya
    Di mana Allah untuk menjaga kita?

  • Allah seakan melepaskan kita

  • Kepada seorang manusia

  • Yang lebih banyak mengecewakan kita
    Jika Allah datangkan kesedaran dalam diri

  • Supaya meninggalkan cinta seorang lelaki yang munafik

  • Itu bermakna Allah mahu mengambil kita kembali

  • Untuk dijaga-Nya, dilindungi…
    Mengapa masih ragu-ragu?
    Kekuatan usah ditunggu tapi harus dicari

  • Hargailah di atas kesempatan yang Allah beri…
    “Sebesar-besar dosa adalah dosa yang dilakukan ketika kita rasa berdosa melakukannya.” Imam Ghazali
    Ukhtiku,Aku bangga melihatmu derita dalam perjuangan…Dari melihatmu gembira dalam kelalaian…
    Ukthiku,Aku bangga mendengar tangisanmu kerana pengorbanan…Dari melihat tawamu dalam pengkhianatan…Aku bangga andai dikau mati di medan kebenaran…Dari hidup dalam kesesatan
    Kerana jangan lupa ukhtiku…
    Muliamu bukan pada pangkat, harta dan rupa

  • Tapi kerana Islam, Iman dan Ihsan…

Thursday, July 23, 2009

video

buatmu yang bergelar ratu

Wednesday, July 22, 2009

wanita ibarat epal~~


Wanita ibarat epal…Epal yang tidak berkualiti amat mudah diperoleh kerana ia berguguran di tanah..,TAPI epal yang tak mampu dibeli berada dipuncak..susah dipetik susah digapai..Terkadang epal itu risau, Kenapa diriku belum dipetik?Lantas ia merendahkan martabatnya dan menggugurkan diri menyembah tanah..,Sedangkan ia sebenarnya telah Allah jadikan begitu tinggi martabatnya…hingga tiada siapa yang berani memetiknya..Hanya pemuda yang benar-benar hebat sahaja yang mampu..Mungkin bukan di dunia tetapi di akhirat..? Biarlah jodoh bukan di dunia asalkan cinta Ilahi menanti…WANITA CANTIKAllah berfirman:
“Ketika aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan. “aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya.“aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetaptegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak- anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakitiny aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungihatinya.”
“aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu.”
“Dan akhirnya. aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan.”“Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada.”
video

ketika cinta bertasbih







si rAma2 ItU...


Lihatlah rama-rama, ia cantik. Apabila pandangan kita dihiasi rama-rama, kita menjadi suka dan ceria. Hampir semua orang akan tersenyum melihat rama-rama. Ia mengindahkan alam dan menyempurnakan sekuntum bunga. Seindah mana pun bunga tanpa rama-rama mahu hinggap di situ, tentu ada sesuatu yang tidak kena.
Cubalah tangkap dan pegang rama-rama itu dengan sayapnya. Lihat apa yang melekat di jari anda warna dan corak rama-rama itu telah berpindah ke jari-jari anda. Kemudian lepaskan kembali, ia terbang tapi lebih terbuai oleh angin. Siapa pun yang akan menangkapnya kembali tidak tertarik padanya lagi. Harganya telah tiada untuk dikagumi, disimpan mahukan diawetkan.
Rama-rama ibarat wanita. Ia indah untuk dipegang tetapi nilainya cepat turun setiap kali ada tangan- tangan yang tidak wajar hinggap pada tubuhnya. Memang fizikalnya tiada apa-apa yang kurang, tapi harga diri dan maruah telah mula tercemar.
Begitulah wanita. Ia bagaikan rama-rama yang terbang membawa corak-corak indah, apabila corak-corak itu telah pudar ia tidak dipedulikan lagi. Harga rama-rama terletak pada warna dan coraknya; harga wanita terletak pada apakah tubuhnya masih tulen tatkala dia didampingi oleh suaminya.
Rama-rama terpaksa berjuang untuk memulakan hidupnya. Dia terpaksa membebaskan diri daripada kepompong. Bukan mudah untuk keluar daripada kepompong yang mengikat itu. Sedangkan sepanjang berada di dalam kepompong tiada siapa pedulikannya, malah tatkala bergelar ulat ia lebih dibenci.
Sulitnya untuk akhirnya bergelar rama-rama. Terpaksa melalui kitaran dan evolusi bentuk. Daripada sesuatu yang menjijikan akhirnya bertukar menjadi sesuatu yang amat menyenangkan. Rama-rama adalah contoh terbaik wanita untuk sedar betapa bernilainya kehidupan mereka. Sewaktu anda dipuja, usah terlalu mabuk sebaliknya kenang-kenang kehidupan serba susah sebelum itu. Sewaktu anda digoda, dihambat dan dirayu usah terlalu mudah menyerah sebab ingatlah mereka yang bersusah payah memastikan anda dapat bangkit sebagai manusia sempurna hari ini. Anda tidak muncul sendiri, sebaliknya anda adalah lambang pengorbanan ibu bapa.
Usah jadi rama-rama yang di dalam bingkai gambar indah dipandang tetapi diri sendiri menanggung beban. Hiduplah dengan bebas dan terjemahkan kebebasan itu kepada nilai-nilai murni yang perlu dipertahankan. Hak anda ialah memelihara kehormatan. Selama mana anda memelihara kehormatan dan maruah diri anda berada pada terbaik, sebaik sahaja anda tidak peduli kepada siapa maruah itu hendak diberikan, anda sudah kehilangan masa depan.
Kalaulah rama-rama tahu dia cantik dan sentiasa memukau penglihatan manusia, dia tentu tidak mudah-mudah terbang ke sana sini. Sebab setiap kali ia mengibarkan sayapnya, ia sentiasa terdedah pada bahaya. Namun rama-rama tidak pernah tahu dia itu indah dan sentiasa menjadi sasaran manusia. Jika anda tidak pernah tahu kewanitaan anda itu adalah sasaran terpenting sang penceroboh, anda ibarat rama-rama yang tidak sedar diintai bahaya.
Mahalkan harga diri anda. Semakin sukar anda dimiliki semakin mahal nilai anda di sisi lelaki. Lelaki perosak hanya inginkan kuasa memiliki tetapi tidak mahu setia apalagi memelihara dan melindungi anda.
Usah terperangkap ke dalam tangan yang hanya akan meleraikan warna-warna anda. Setelah warna- warna itu hilang anda dibiarkan. Jadilah wanita angun yang punya nilai dan maruah diri, anda akan lebih dihormati.
Nilai anda bukan terletak pada berapa ramai lelaki yang ingin memiliki anda tetapi berapa ramai yang benar-benar sanggup menyintai anda. Cinta itu terjemahan pada kasih sayang dan belaian sayang penuh ikhlas. Selama mana anda belum menemuinya anggaplah diri anda masih berhak terbang bebas bagaikan sang rama-rama.
Jadilah rama-rama yang mengindahkan alam, jadilah wanita yang membanggakan semua orang

Friday, July 17, 2009

ilHamku...

DAMAI YANG MEMBISU~~
aku..
si pendatang di daerah sana..
dalam riuh rendah suasana,
aku membisu di balik senja..
di pangkin tua itu..
diriku tersadai tanpa arah..
merenung langit yang membiru..
mengucap 1001 makna di sebalik kedamaian
sungguh aku pernah bertatih,
dalam pencarian cinta yang suci
ombak yang menghepas pantai
jd saksi bahawa aku...
si pendatang yang mencari...
aku pernah menjadi pelakon di pentas yang luas itu
mengikut watak hati yang onar
sesekali aku terjatuh
dan tanpa sedar aku lemas dalam lautan manusia..
kebisuan yang semakin ku perlukan
dalam pendamaian yang ku tujui
aku syukuri kini damai yang membisu
menenangkan hati mendamaikan qalbu...
( sajak ini aku ilhamkan masa dlm clas SDP..kami dminta oleh lectrr utk cipta satu sajak brdsrkan gmbr yg dberi..emm..hope korg sume fhm apa yg aku nak smpikan dlm sajak ni..sape yg dpt huraikan,aku bg hdiah..huhu)

Tuesday, July 14, 2009

excident yg mlbtkan sepupu aku>>

kak ainul





SEBUAH bas RapidKL merempuh penghadang jalan lalu terjunam ke atas laluan motosikal yang menghala ke arah Jalan Pantai Baru, Kuala Lumpur sebentar tadi

KUALA LUMPUR: Sebuah bas RapidKL yang membawa 28 penumpang dari Shah Alam menuju ke Kuala Lumpur terlibat dalam satu kemalangan jalan raya di susur keluar Jalan Pantai Baru dekat Lebuhraya Persekutuan di sini hari ini menyebabkan enam penumpang cedera parah.
Kejadian pada kirakira pukul 1.30 tengah hari itu mengakibatkan dua penumpang lelaki dan empat penumpang wanita cedera parah, manakala 22 penumpang yang lain bersama pemandu bas itu mengalami kecederaan ringan.
Kejadian berlaku apabila bas itu dikatakan hilang kawalan selepas sebuah kereta tiba-tiba memotong ke kiri laluannya menyebabkan bas itu melanggar pembahagi jalan sebelum jatuh ke laluan motosikal pada ketinggian lima meter.
Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Pantai, Norizan Abu Bakar berkata semua penumpang dan juga pemandu bas itu yang terdiri daripada 16 lelaki dan 12 wanita, dihantar ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) dekat sini untuk rawatan.
"Kami terima panggilan lima minit selepas kejadian dan apabila sampai kami lihat orang ramai sedang mengeluarkan mangsa dari bas itu," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.
Beliau berkata 10 anggota dari Balai Bomba Pantai dengan satu jentera bergegas ke tempat kejadian selepas menerima panggilan kecemasan dan mereka mengambil masa kira-kira 20 minit untuk mengeluarkan semua mangsa.
"Tiada motosikal melalui laluan itu ketika kejadian kerana laluan motosikal itu ditutup," katanya sambil berkata punca kejadian sedang disiasat.
Sementara itu Ketua Polis Daerah Brickfields, ACP Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid berkata enam yang cedera parah dalam kejadian itu kini menerima rawatan di PPUM.
"Dua lelaki itu dimasukkan ke unit rawatan rapi, tiga wanita ditempatkan di bilik rawatan lanjut, dan seorang lagi wanita berada di bilik rawatan susulan," katanya ketika ditemui di PPUM.
Beliau berkata dua buah ambulans dari PPUM dan sebuah dari Persatuan Bulan Sabit Merah dikejarkan ke tempat kejadian selepas menerima panggilan kecemasan dan kes itu sedang disiasat di bawah Seksyen 43 Akta Pengangkutan Jalan.
Seorang penumpang yang ditemui, Juriah Salleh, 37, berkata sebuah kereta tibatiba memintas bas menyebabkan pemandu hilang kawalan lalu melanggar pembahagi jalan dan terhempas di laluan motosikal.
Juriah yang duduk di bahagian tengah bas berkata semua penumpang terperosok ke bahagian hadapan bas semasa bas itu menjunam dan terhempas ke laluan motosikal.
Katanya beliau bersyukur kerana hanya mengalami cedera ringan.
Seorang lagi penumpang, Khain Waun Nai, 37, warga Myanmar berkata semasa di dalam bas beliau berada di tempat duduk belakang manakala isterinya Yu Yu Khaing, 30, di bahagian depan bas.
"Tiba-tiba bas hilang kawalan dan masuk ke laluan motosikal. Saya bangun tengok isteri saya sudah pengsan dan berbuih mulut," katanya.
Beliau yang hanya mengalami kecederaan di tangan kiri bersyukur kerana terselamat manakala isterinya hanya mengalami lebam di mata kiri.







( semoga kak ainul cpt smbuh..dia dshkan patah tlg rusuk dan mata..baru je hr ahad lepas jmpa dia kat knduri kawin abang yan..)

tersedar!!!

~dear blog..dah lama rasanya aku x menulis..di malam pnuh syahdu ni..aku merintih sbg sorg hmba yg amat kerdil..

YA ALLAH>>
kau tetapkanla hatiku ini ya Rabb..
jgnlah kiranya kau pesongkan hati ini setelah kau kurniakan hidayahmu kepadaku..
kaulah pemilik hati ini..
kaulah pemegang kunci Qalbu ini Ya Allah..
sesungguhnya aku merintih..
rintihan sorg hamba yg dahagakan halwatul iman..
kau campakkanla ketenangan dalam hatiku..
kau hidup suburkanla diriku dengan cahaya ma'rifatmu..
dan kau nyalakanla diri dengan cahaya keimanan..
ya Allah..aku pohon padaMU..
matikanla aku dalam keadaan sejahtera dan iman yang teguh..
kerna ku x snggup berpaling dari MU...
AMIN~~
salam..sepupu aku xcdent..n dlm keadaan agak truk..doakanla kesejahteraan dia..

Wednesday, July 1, 2009

ku HaraP CinTa..


Puteriku Sayang
Album : Keizinan Mu
Munsyid : Hijjaz

Lembut mu tak bererti kau mudah dijual beli
Kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti
Lembut bukan hiasan bukan jua kebanggaan
Tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati
Disebalik bersih wajah mu
disebalik tabir diri mu
Ada rahsia agung tersembunyi dalam diri
Itulah sekeping hati yang takut pada ilahi
Berpegang pada janji mengabdikan diri
Malu mu mahkota yang tidak perlukan singgahsana
Tapi ia berkuasa menjaga diri dan nama
Tiada siapa yang akan boleh merampasnya
Melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri
Ketegasan mu umpama benteng negara dan agama
Dari dirobohkan dan jua dari dibinasakannya
Wahai puteriku sayang kau bunga terpelihara
Mahligai syurga itulah tempatnya
aku agak tsntuh dgn lirik lagu ni..masa mula2 nak b'ubah dl, lagu ni slalu aku mainkan dlm MP3..dah kira lagu wajib..kalo x mainkan shari rs x lgkp..tb2 mlmni aku rasa rndu dgn saat2 aku nak b'ubah dl..ms 2 aku rs halwatul iman..semua bnda yg ak wat aku back 2 Allah..hati rs dah suci smula..aku sntiasa mngs n antr slh satu sbb aku ngs ialah dis song..so 4 the people out there..there is a time 4 u 2 change..jgn tangguhkan taubat anda..kita x tau bila Izrail akan dtg memanggil untuk btemu dengan Sang Pencipta..Ya Rabb..sblm tiba waktu tu, persiapkan diri anda spy anda boleh "LULUS"dengan cemerlangnya exam di dunia ni..spy di sana nnt kita dpt bertemu dgn CINTA SEJATI & HAKIKI..ALLAHHU RABBI>>so ku harapkan cinta dariMU ILAHI @>----

SyUkRan JZKK~~

salam..dearie blog..
juz wanna say Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang telah memudahkan perjalanan hidup di maktab ni..setelah agak ksmpitan coz kekurgn "ongkos" ,Allah mendengar rintihan hatiku..Dia kurniakan nikmat rezeki kpd kami semua hr ni.."ELAUN DAH MASUK"!!!!so watla sujud syukur bg org2 yg mmg dah nazak sgt 2..smpi tpksa mkn shari skali je..tu pun mkn roti..ngee~~

Monday, June 29, 2009

KeRana LeLaki ItU....

Kami sulit menahan pandangan mata kami
ketika melihat kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan Allah kecantikan dan postur yand ideal,
kami semakin susah untuk menolak agar tidak melihat kalian,
kerana itu lebarkanlah serta longgarkanlah pakaian kalian
dan tutupilah rambut hingga ke dada kalian dengan kerudung yang membentang.
Kami sulit menahan pendengaran kami
ketika berbicara dengan kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan oleh Allah
suara yang merdu dengan irama yang mendayu
kerana itu tegaskanlah suara kalian
tatkala berbicara di berhadapan dengan kami
dan berbicaralah seperlunya sahaja.
Kami juga sulit menahan bayangan-bayangan hati kalian,
ketika kalian dapat menjadi
tempat untuk dicurahkan segala isi hati kami,
waktu luang kami kadangkala akan sering terisi
oleh bayangan-bayangan kalian,
kerana itu janganlah kalian membiarkan kami
menjadi curahan hati bagi kalian
Kami tahu kami insan lemah bila harus berhadapan dengan kalian,
kekerasan hati kami dengan mudah bisa luluh hanya dengan senyum kalian,
hati kami akan bergetar ketika mendengar dan melihat kalian menangis.
Sungguh ALLAH telah memberikan amanah terindah kepada kalian,
maka jagalah amanah itu
jangan sampai ALLAH murka dan memberikan keputusan-Nya.
Maha Besar dan Maha Suci Allah yang tahu
akan kelemahan hati kami ini,
hanya dengan ikatan yang suci dan yang diredhai-NYA,
kalian akan menjadi halal bagi kami.

Saturday, June 27, 2009

cintAilah Yg MaHa MenCinTai..


salam..

juz want 2 remind myself that there is no other things that we shud love more than Allah..

Thursday, June 25, 2009

IngaT MaKan iNgat AllAh~~

salam..pernah x bila kita makan, kita relatekan mknn kita untk mengingati Allah??emm..sememangnya semua tahu bhw mknn 2 rezeki yg Allah bg..so we automatically know that Allah Maha memberi rezeki (ar-Razzaq) tul x??tp mcmne dgn mknn 2, kita akan mgetahui sft2 Allah yg lain??mcm al-Hakeem,al-Khabeer,al-Alim dan lain2??ha so kat cni juz wanna share some ilmu yg kita akn dpt drpd mknn..hehe..
"kalaulah ia tidak memikirkan asal dan
kesudahan dirinya), maka hendaklah manusia melihat kepada makanannya (bagaimana
Kami mentadbirkannya)" . (Abasa :24)
daripada ayat ke 24 Surah Abasa ni,Allah suh kita tgk pd mknn kita ..Allah arahkan kita supaya berfikir ttg semua perkara (itulah gunanya akal, untk b'fikir setiap kjdian krn ada hikmahnya)..termasuklah berfikir ttg mknn yg kita dok mkn tiap2 hari tu..kenapa Allah suh cm 2?Allah printahkan spy mlihat dan berfikir ttg mknn kita krn mknn itu juga ciptaan Allah..so bila kita tgk mknn & fikir ttgnya, kita akan fikir sape yg wat mknn 2..cmne buah ni leh ada, cmne pkok 2 leh tumbuh & mcm2 lgla..so bila tercetus soklan2 tu dlm minda kita, kita akan relatekan dgn Raja alam ini which is Allah..kita akan tahu bhw Allahla yg tumbuhkan pokok 2 dan hidupkan,berbuah dan buahnya leh dinikmati oleh kita..so automatically kita leh tau sifat Allah which is al-Muhyi..
sorg baby dlm pert ibu, cmne baby 2 leh dpt mknn dlm pert ibu??dgn sifat Allah ar-Razzaq,Dia telah cipta satu salur which is tali pust yg hubgkan pert janin dan rahim ibunya. Dia salurkan mknn melalui tali ini slm 9 bln shhggalah baby dilahirkan..bila baby dah lhir, tali pst dipotg, Allah buka pula laluan mknn yg baru which is mulut,kerongkong dan pert..cmne baby yg baru lhir pndai hsp susu ibu bila ibunya nak bg dia mkn??sape yg ajar baby tu ntuk hsp susu ibunya??bila difikirkan kita akan dpt tau jwpnnya bhw Allahla yg gerakkn naluri seorg bayi ntuk hsp susu ibunya tnpa di ajar..
so mcm2 lg ttg mknn yg leh kita relatekan dlm usaha kita ntuk mengingati Allah..jadi bila ingat mknn ingtlah Allah..ngee~~


usrah tOdAy!!

salam..hrni nak jmpa adik2 ku..nak wat usrah..dah lm x jmpa dorg..so pgisian hrni ttg bln Rejab ek..hehe..can't wait 2 c u guys..mich u alot..Ngee~~

Tuesday, June 23, 2009

reJab AlerT!!

dear myself..
remember to grab rejab Coz PaHala which is u can get juz amazing!! juz be strong n hopefully u will not "tergoda"dgn mknn2 yg lazat di luar sana..ngee~~

iNgin Jadi Org BiJak??

ZIKRUL MAUT ( INGAT AKAN MATI )
Mati adalah sesuatu perkataan yang paling ditakuti oleh hampir setiap manusia. Setiap orang, juga binatang takut mati, kecuali beberapa manusia yang sudah putus asa dalam kehidupan ini, yang ingin segera mati.Wajar sekali kalau manusia takut mati, sebab mati bererti berpisah dengan segala yang ia miliki atau senangi, berpisah dengan segala yang disayangi atau dicintai. Berpisah dengan anak dan isteri serta kekasih. Berpisah dengan bapa atau ibu, berpisah dengan harta dan pangkat, berpisah dengan dunia dan segala isinya.

Semua orang takut mati, tetepi ada yang berlebihan sekali, ada pula yang takutnya itu sedikit sahaja, bahkan ada yang tak takut sama sekali, malah berani dan ingin mati. Ketakutan terhadap mati adalah kerana dua hal :-



Kerana kurang atau tidak adanya pengetahuan kita tentang mati, keadaan mati dan keadaan selepas mati adalah gelap. Semua orang takut menempuh tempat yang gelap dan tidak diketahui.
Kerana doa dan kesalahan yang sudah bertumpuk dan tidak bertaubat, sehingga mendengar kata mati sudah terbayang azab dan seksa yang diperolehinya akibat dosa dan kesalahan tadi.
Bagi orang cukup pengetahuan dan keyakinan terhadap hidup sesudah mati dan merasa dirinya tak pernah melakukan dosa dan kesalahan, maka baginya tak ada ketakutan terhadap mati malah ingin mati. Tetapi agama Islam melarang orang ingin cepat mati, agar dapat hidup melakukan kebaikan sebanyak-banyaknya. Dan kalau ingin hidup lama adalah dengan tujuan agar dapat semakin banyak melakukan kebaikan bukan pula untuk dapat lebih banyak menumpuk harta dan kekayaan atau keturunan.

Ada beberapa petunjuk Rasullullah s.a.w. untuk selalu zikrul maut (ingat akan mati) ini, antara lain :-

Perintah memperbanyak mengingati mati :
"Perbanyaklah mengingat-ingat sesuatu yang melenyapkan dan menjadikannya segala macam kelazatan (kematian)." ( Riwayat At-Turmudzi )


Mengingati kematian dapat melebur dosa dan zuhud :
"Perbanyaklah mengingati kematian, sebab yang demikian itu akan menghapus dosa dan menyebabkan timbulnya kezuhudan di dunia." ( Riwayat Ibnu Abiddunya )


Kematian sebagai penasihat pada diri sendiri :
"Cukuplah kematian itu sebagai penasihat." ( Riwayat Ath-Thabrani dan Baihaqy )


Orang cerdik ialah orang yang banyak mengingati mati :
"Secerdik-cerdik manusia ialah yang terbanyak ingatannya kepada kematian serta yang terbanyak persiapannya uantuk menghadapi kematian itu. Mereka itulah orang-orang yang benar-benar cerdik dan mereka akan pergi ke alam baka dengan membawa kemuliaan dunia dan akhirat." ( Riwayat Ibnu Majah dan Abiddunya )
Agar selalu ingat kepada kematian perlu dilakukan perkara-perkara berikut :
Menyaksikan orang yang sedang sakaratul maut. Betapa dasyatnya dan menakutkan lebih-lebih kalau berdosa. Keadaan sakaratul maut ini digambarkan oleh Rasullullah dalam hadisnya yang bermaksud :
"Sakitnya sakaratul maut itu kira-kira tiga ratus sakitnya pukulan pedang." ( Riwayat Abiddunya ).Sesungguhnya Nabi s.a.w. mempunyai segelas air ketika hendak meninggal dunia. Baginda memasukkan tangannya ke dalam air, kemudian menghusap wajahnya dengan air itu dan berkata : "Ya Allah, semoga Tuhan mempermudah kepada saya terhadap sakaratul maut ini." ( Riwayat Bukhari dan Muslim )


Mengunjungi orang sakit, sebab hujung dari penyakit ini tidak lain adalah kematian. Dari itu kita selalu waspada dan berhati-hati.


Melakukan ziarah kubur, sebagaimana sabda Rasullullah :
"Lakukanlah ziarah kubur kerana ia mengingatkan mati." ( Riwayat Muslim )


Merasakan diri selalu diawasi Allah s.w.t. dimana saja kita berada. Oleh dengan demikian sentiasalah beramal yang baik. Rasullullah s.a.w. bersabda :
"Seutama-utama iman seseorang itu ialah bahawa ia mengetahui dengan sungguh bahawa Allah s.w.t. itu ada bersama dengannya di manapun ia berada." ( Riwayat 'Ubadah bin Shamit )


Sedarilah bahawa perasaan kita sering disaksikan oleh anggota badan kita sendiri, yakni oleh lidah, tangan, kaki, kulit, telinga, mata dan hati. Hal ini difahamkan Allah dalam Al-Qur'an yang bermaksud :
"Pada hari (ketika) lidah tangan dan kaki mereka menyaksikan atas mereka terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan." ( An-Nur: 24 )


Begitu pula agar disedari bahawa perasaan kita selalu disaksikan. Dilihat dan diikuti oleh siang dan malam bumi tempat kita berpijak, langit serta malaikat Raqib dan Atib dan malaikat-malaikat lainnya. Allah s.w.t. berfirman :
"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan hatinya. Dan Kami lebih dekat kepadanya dari urat nadi lehernya sendiri. Ketika dua malaikat mencatat amal perbuatannya, seorang duduk di sebelah kanan dan yang lain di sebelah kiri, tiada sesuatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir." ( Qaf: 16-18 )
"Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran dimuka dan dibelakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah." ( Ar-Ra'd: 11). (Malaikat ini disebut malaikat Hafazhad)


Sebagaimana disebutkan di atas bahawa mati adalah satu kejadian yang paling berat, paling menakutkan dan paling mengerikan. Satu kejadian yang pasti akan dihadapi dan dialami oleh setiap manusia, atau kejadian yang tak dapat dihindari dengan cara bagaimanapun juga. Para Nabi dan Rasul, jin dan malaikat sekalipun tidak dapat menghindari diri dari kematian ini.

Dalam Al-Qur'an Allah s.w.t. menjelaskan :

Kepastian tentang mati :
Kematian itu datang sesuai dengan ajal yang telah ditetapkan ke atas mereka (manusia).
Kemana saja manusia pergi/berlari kematian tetap akan mengejarnya.
Kematian datang tanpa pilih umur, tanpa pilih waktu dan tempat.
Cara mati : Rasullullah s.a.w. bersabda :
Apabila telah tiba hukum Allah kepada seorang hamba untuk mati dan dikuburkan pada suatu tanah, Allah mengadakan suatu keperluan baginya untuk pergi ke tempat itu (sehingga mati dan dikuburkan pada tanah di situ)." ( Riwayat At-Turmudzi )

grab BulaN RejAb~~

Hikmah Bulan Rejab


Sabda Nabi s.a.w.: Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab,nescaya Allah muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat.

Sabda Nabi s.a.w.:
Bulan Rejab Bulan Allah, Bulan Sya’aban bulanku & bulan Ramadhan bulan umatku.

Kemuliaan Rejab dengan malam ISRAK MIKRAJnya, Sya’aban dengan malam NISFUnya Ramadhan dengan LAILATUL-QADARnya.

Malam awal Rejab mustajab do’anya.(Dalam Kitab Raudhoh Iman Nawawi)

* Puasa sehari pada bulan Rejab mendapat syurga tertinggi (Firdaus).

* Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.

* Puasa tiga hari pada bulan Rejab dijadikan parit yang panjang, yang menghalangkan dia keneraka (panjangnya setahun perjalanan).

* Puasa empat hari pada bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah Dajal di hari kiamat.

* Puasa lima hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur.

* Puasa enam hari pada bulan Rejab, keluar kubur bercahaya muka.

* Puasa tujuh hari pada bulan Rejab, ditutup daripada tujuh pintu neraka.

* Puasa lapan hari pada bulan Rejab, dibuka baginya lapan pintu syurga.

* Puasa sembilan hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu, MENGUCAP DUA KALIMAH SHAHADAH tidak ditolak dia masuk syurga.

* Puasa 10 hari pada bulan Rejab Allah jadikan baginya hamparan perhentian di Titi Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu di hari kiamat.

* Puasa 16 belas hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.

* Puasa 19 belas hari pada bulan Rejab, dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim a.s dan Nabi Allah Adam a.s.

* Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggi daripada umurnya (pembaharuan umur).

Berkata Saidina Ali:

* Puasa Rejab 13 hari seperti puasa tiga ribu tahun.
* Puasa Rejab 14 hari seperti puasa sepuluh ribu tahun.
* Puasa Rejab 15 hari seperti puasa seratus ribu tahun.

Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Qur’an atas segala Qalam.

Puasa sehari pada bulan Rejab seperti puasa empat puluh tahun dan diberi minum air dari Syurga.

Puasa 10 hari pada bulan Rejab dijadikan dua sayap, terbang seperti kilat di atas Titi Sirotalmustaqim di hari kiamat.

Puasa sehari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya.

Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan akhirnya seperti puasa sebulan pahalanya.

Bulan Rejab Syahrullah (Bulan Allah), diampunkan dosa orang-orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah. Puasa Bulan Rejab wajib baginya:

* Diampunkan dosanya yang lalu.
* Dipeliharakan Allah umurnya yang tinggal.
* Terlepas dari dahaga di hari kiamat.

Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti. Sasiapa bersedekah pada
bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu ruma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat, dihapus seribu
kejahatan.

Tiap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab seperti ibadat seribu Haji dan Umrah. Dibina mahligai seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada atahari seribu kali.

Bulan Rejab bulan Allah. Bersedekah pada bulan Rejab dijauhkan Allah daripada api neraka kerana kemuliaan bulan Rejab, Bulan Allah. Allah jadikan di belakang bukit Jabal Qar bumi, yang putih yang penuh dengan
Malaikat dengan panji-panji berhimpun pada tiap malam Rejab meminta ampun oleh mereka kepada Umat Muhammad.

Allah menjawap: Telah aku ampunkan mereka! Barangsiapa meminta ampun (bersitighfar) kepada Allah pagi dan petang 70 kali atau 100 kali, pada bulan
Rejab di haramkan tubuhnya daripada api neraka.

Sesiapa berpuasa sebulan pada bulan Rejab, Allah berseru kepadanya:
“Telah wajib hakmu atasKu, maka mintalah olehmu kepadaKu. Demi ketinggian Ku dankebesaranKu, tidak Aku tolakkan hajatmu. Engkau adalah jiranKu dibawah `arasyKu, engkau kekasihKu daripada segala makhlukKu,
engkau terlebih mulia atasKu. Sukakanlah kamu, tiada dinding antaraKu dan antarakau”.(dari kitabRaudatul Ifkar)

Puasa pada 27 bulan Rejab seperti berpuasa enam puluh bulan pahalanya. Jika disertai dengan sedekah seperti puasa seribu tahun, kerana kebesaran hari ISRAK-MIKRAJ.

Siapa melapangkan kekeruhan, kesusahan, kesempitan orang mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya Mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus.

Siapa berpuasa tiga hari pada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya(berjaga), seperti dia berpuasa tiga ribu tahun.

Diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya, 70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Qur’an dinaik ketika berlalu di Titi Sirotalmustaqim.

Rejab ertinya ta’zim (kebesaran, keagungan, kemuliaan). (Rahmat, pemurah, kebajikan). Kerana kebesaran, keagungan dan kemuliaan bulan Rejab itu
maka Allah limpahkan rahmatNya, kemurahanNya dan terhadap hamba-hambaNya yang beriman dan beramal solih pada bulan Rejab, dengan berpuasa pada siangnya dan beribadat pada malamnya.

Demikianlah peri keistimewaannya keagungan bulan Rejab itu yang dinamakan dengan BULAN ALLAH.

REJAB bulan menabur benih.
SYA’ABAN bulan menyiram tanaman.
RAMADHAN bulan menuai.

REJAB menyucikan badannya.
SYA’ABAN menyucikan hatinya.
RAMADHAN menyucikan rohnya.

REJAB bulan taubat.
SYA’ABAN bulan muhibbah.
RAMADHAN dilimpahi pahala amalan.

Monday, June 22, 2009

sudah BerlaLu mAsa senangmu..

salam..ceh entry mcm BOOM..hehe..bukan pe..nak cter ni..kan dah hbs cuti so dah msk mktb blik..so dis sem i've 2 work harder la coz k.fisha dah xde..usaha kene dilipat gandakan..adik2 kene dijaga..Ya Allah bgla aku kekuatan melayan semua kerenah dorg..huhu..mtk2 la aku dpt tarik hati adik2 spy kekal dlm tarbiyah ni..bgtu juga aku..bkn sng nak tmbh iman..maintain pon ssh gak..ni kan pula nak tarbiyah adik2..tp xpe..guys i realy3 need ur help k..kita sama2 tambat adik2 IPTI,STF n lain2..ngee~~

Sunday, May 24, 2009

akupun x tau nape aku mlm 2...


salam..hi guys..kepala x betul skit skunk ni..huhu..
apa prsaan korang if dtgglkan oleh shbt2 yang dah mcm nak shdup semati??waaaaaa..tntu sdey kan?? itula perasaan saya skunk ni cik syafika oii..x suka la korang blik awal sgt..nnt kena tggl sorg2 lagi sape nak tabahkan hati ni if sumthng happen??cmne saya nak pura2 hepi kalo nnt tggl saya n k.fisha counting days untuk say hye2 bye2..sob3..sori ek syafika coz mlm tu saya x betul sket..tensen study+nak pura2 hepi+thn air mata from mentik+mcm2 lgla perasaan= gila sebentar..tp nsb baik Allah x gilakan betul2..hehe Alhamdulillah..so sori coz sshkan syafika kena temankan zai study mlm 2..hehe..k.fisha dah "syahid" awal2 dah setelah menelan 2 biji ubat selsema..(kesian..panic sgt nak exam smpi selsema)..wlupun kena drive sok blik trggnu syafika redha je lyn zai..bkn x rasa serba salah..but i dont want 2 be sad that night..nnt sdey sgt xley study..dah la saya ni kuat ngs..huhu (pecah rhsia)..

<---2 all of u (my usrahmate)~~ diz is a poem 4 u!!

Thursday, May 21, 2009

lUv diz..


"tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri"
(hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

so saya cinta & kasih sume sahabat saya..to them..JZKK..cinta kamoo kerana Allah..(k.fisya,ain,piqa,nad,chibi,shud,k.chik,cuna,dani,midah)

Wednesday, May 20, 2009

gift from k.fisha..

thanx k.fisha coz watkan gambar ni..huhu..mkin lama mkin sdey..:(

"Ya ALLAH, Engkau mengetahui bahawa hati2 ini telah berkumpul krna MengasihiMU,
bertemu utk mematuhi perintahMU,
bersatu memikul beban dakwahMU,
hati2 ini telah mengikat janji setia utk mendaulat dan menyokong syariatMU,
maka eratkanlah Ya ALLAH akan ikatannya.
Kekalkan kemesraan antara hati2 ini akan jlnNYA yg sebenar,
Penuhkan piala hati ini dgn cahaya RabbaniMU yg xkunjung malap.
Lapangkan hati2 ini dgn limpahan iman/keyakinan dan keindahan tawakkal kpdaMU,
Hidup suburkan hati2 ini dgn ma'rifat pengetahuan sebenar ttgMU..
Jika Engkau mentaqdirkan mati maka matikanlah pemilik hati2 ini sbagai para syuhada dlm perjuangan agamaMU
Engkaulah sebaik2 sandaran dan sebaik2 penolong.
Ya ALLAH perkenankanlah permintaan ini."
amin ya Rabbal alamin..

Monday, May 18, 2009

eXam fEvEr..:(


DOA-DOA MENGHADAPI PEPERIKSAAN
Pastikan anda mengulangkaji pelajaran anda.
Doa agar dikurniakan kefahaman yang baik dan ingatan yang sempurna sewaktu menelaah matapelajaran:(DIBACA SEBELUM MENGULANGKAJI PELAJARAN SAMADA DARI BUKU ATAU NOTA)
(Allahummar zuqna, Ya Rabbi fahaman nabiyyiin, wa hifzaal mursaliin,wa 'ilhaamal malaikatiil muqarrabbin, fii 'aafiyaati, ya Arhamar raahimiin)
Maksudnya: "Wahai Tuhanku, kurniakanlah kami fahaman nabi-nabi dan hafalan para rasul serta mendapat ilham dari para malaikat yang hampir denganMu, juga kurniakanlah kami kesihatan Wahai Tuhan Yang Amat Pengasih"

Doa sebelum masuk kelas/dewan peperiksaan
(Wa hai yi' lanaa min amrinaa rashadaa)
Maksudnya: Ya Allah, persiapkan kami mengenai dengan urusan kami dengan petunjukMu)
Doa sewaktu lupa semasa menjawab soalan
(Subhaa na man laa ya naa mu wa laa yas huuAllahumma zakkirnii maa nasiit) 3 kali
Maksudnya: Maha Suci Tuhan yang tidak pernah tidur dan tidak pernah lalai,Wahai Tuhanku, ingatkanlah aku apa-apa yang aku lupa)
Doa memohon kejayaan cemerlang - dibaca sebelum tidur setiap hari sehinggalah keputusan peperiksaan diumumkan.
(Allahumma inni as-alukal fauza 'indal qadhawa manaazilasy syuhada wa 'ai syas su 'a da'wan nasra alaal a'daa')
Maksudnya: Ya Allah Kami memohon kejayaan dalam setiap ketentuan, tempat para syuhada'dan kehidupan orang-orang bahagia serta kemenangan mengatasi musuh

Saturday, May 16, 2009

detIk inDah bErsama..

salam..ptg td ktorg p jln2 kat danga n mkn2 kat singgah slaloo..BEST sangat..nape best??teka la..hehe (sape dapat teka aku bg hdiah)..sejak 2 menjak ni slalu hang out dgn usrah mate..ukhwah mkin rapat n x sggp nak pisah dgn depa sume..so kat cni aku sajikan pic yg ktorg amik semasa kat sana..njoy n have fun!!!
1 st pic :- me n Piqa (tgkla jgung tu..menyelerakan)
2nd pic :- aku n menu aku..(cak!!)
3 rd pic :- menu piqa (yum3)
4th pic :- rezeki aku 4 that evening.. (k.fisha gelar mknn org kaya) ciss!!!
5th pic :- sume cntrol ayu + cun = TOLONGLAH!!!
6 th pic :- berlatarbelakngkan selat Tebrau yang indah (indah ke??)












Friday, May 15, 2009

khutbah terkahir vs usrah terakhir

Maksudnya:
"Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak kepada hambaMu, anak kepada hamba perempuanMu, ubun-ubunku di tanganMu, terlaksana ke atasku hukumanMu dan adil kehakimanMu terhadapku, aku memohon kepadaMu dengan setiap nama yang Engkau namakan dengannya diriMu, atau Engkau turunkan di dalam kitabMu, atau Engkau telah mengajarnya kepada seseorang daripada makhlukMu atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib di sisiMu, jadikanlah Al-Quran penenang hatiku, cahaya di dadaku, penghapus kedukaanku dan penghilang kesusahanku."

Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan. Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil.Wahai manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak diatas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka keatas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah lemah dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah `ibadah Haji' sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama, tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam takwa dan beramal solah.Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan di atas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku.Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu....."INI ADALAH KHUTBAH TERAKHIR NABI MUHAMMAD S.A.W. DISAMPAIKAN PADA 9HB. ZULHIJJAH TAHUN 10 HIJRIYAH DI LEMBAH URANAH, BUKIT ARAFAH."




and.......................




usrah terakhir kami & our naqibah berlangsung ptg td..tepat jam 2 ptg tanggal 15 mei 2009..rasa x nak p coz tau bnda ni akan jd..tp gagahkan juga kaki..mula2 usrah mcm bese..as usual ada tazkirah,sirah,news update n tadabbur..n then k.fisha's session..after hbs ada qadhaya..emm time ni la sume tjadi..titisan2 air mata mula membasahi pipi..sama gak cam sirah yg dibentangkan oleh chibi td ttg Haji wida', kandungan qadhaya k.fisha pun iras2 cam khutbah terakhir Rasulullah..pesanan2 k.fisha menyebabkan aku x mmpu thn air mata tmbhn pula k.fisha pun turut bergenang air mata..tp nak wat cmne..stp pertemuan mesti ada perpisahan..n yg pntg aku akan sntiasa kenang every moment aku dgn usrahmate n naqibah aku..perasaan aku???xyah ckpla..korg msti dah tau...



Thursday, May 14, 2009

PandUan untuKmu..

BACALAH WAHAI KRISTIAN, ISLAM, HINDU DAN BUDHA
Temuramah ekslusif bersama Ustaz Tajuddin Othman Abdullah, bekas PaderiBesar Gereja-Gereja Seluruh Sabah oleh Jamilah Aini Mohd. Rafiei.BEKAS Paderi Besar Sabah, TAJUDDIN OTHMAN ABDULLAH, mengupasperbandingan yang cukup ilmiah di antara agama Islam dan Kristianberdasarkan pengkajiannya yang cukup mendalam lagi terperinci selamamenjadi Paderi Besar Kristian selama 12 tahun.Iktibar Buat Mereka Yang Murtad AGAMA Kristian menurut kitab Injil yangasal jika dikaji sedalam-dalamnya maka jawapan akhir yang akan ditemuiadalah ISLAM. Hakikat ini telah dibuktikan oleh ramai orang Kristianyang akhirnya mendapat hidayah Allah dan kemudiannya memeluk agamaIslam.Tetapi apa yag paling menakjubkan kali ini, kita berpeluang berkongsipengalaman hidup yang tiada tolok bandingannya bersama USTAZ TAJUDDINOTHMAN ABDULLAH, seorang bekas paderi besar di seluruh Sabah, yangbelajar sebahagian besar dalam hidupnya untuk menjadi paderi. Beliauyang selama ini berada di tahap paling tinggi dan mulia sekali di SabahKerana berkedudukan untuk mengampunkan segala dosa yang dilakukan olehorang-orang Kristian Sabah contohnya orang yang paling berpengaruhketika itu Pairin Kitingan. Pengalamannya sebagai Bekas Paderi disekitar 80-an membuatkan beliau banyak mengetahui selok belok agamatermasuk agama Islam. Setelah puas mengkaji, akhirnya Allah memberikanhidayah kepadanya dengan memilih Islam sebagai jalan hidup. Beliau kinibertugas di Majlis Agama Islam Melaka di bahagian Unit Kristianologi.Bersama seterusnya dengan JAMILAH AINI MOHD. RAFIEI, turut hadirSUZILAWATI ROZAINOR ABBAS dengan jurufoto WAN ZAHARI WAN MOHD. SALLEHyang berdialog dengan beliau di Masjid Al-Azim (Negeri), Air Keroh,Melaka, baru-baru ini.SEMASA Kristian saya dikenali sebagai Paderi Thomas Laiden. Saya berasaldari Sabah dan berketurunan Solok. Agama asal saya ialah Roman Katholik.Saya mendapat pendidikan di Seminary Kepaderian Vantiken Itali iaituinstitusi kepaderian terulung di Itali dan dibiayai oleh PersatuanKristian Sabah. Saya tamatpengajian pada tahun 1985 seterusnya bertugassebagai paderi di Vantiken. Seterusnya saya memohon untuk kembali kenegara asal saya iaitu Sabah.Pada tahun 1988 saya ditukarkan ke Sabah dan berkhidmat sebagai paderi.Saya bertugasdi Gereja St. Mary, Persatuan Gereja Roman Katholik Sabah seluruh Sabahyang berpusat di Kota Kinabalu. Keluarga saya terlalu kuat berpegangpada agama. Itulah sebabnya bapa menghantar saya ke Vantiken, denganharapan agar saya menjadi seorang paderi yang dikira jawatan yangterlalu mulia. Saya mempunyai ramai adik beradik tetapi kesemuanyaperempuan, saya adalah anak lelaki tunggal dalam keluarga.Semasa menjadi paderi, saya banyak membuat kajian mengenai agamaKristian, Buddha, Hindu dan Islam. Ketika itu saya tidak tahu langsungtentang keindahan dan kecantikan Islam dan tidak pernah terlintas difikiran untuk ke situ. Tambahan pula saya dibesarkan di dalam keluargayang kuat mengamalkan agama Kristian. Saya aktif bergiat dalam dakyahKristianisasi yang cenderung kepada banyak buku-buku Islam. Setelahbanyak membuat kajian, saya terfikir apabila saya dilantik menjadipaderi, saya mendapat kesimpulan yang saya sudah mula meragui agama yangsaya anuti. Konflik Diri Yang Tidak TerbendungIanya ketara di sekitar 1988, apabila sebagai seorang paderi diberitanggungjawab yang besar iaitu untuk mengampunkan dosa manusia. Timbuldi fikiran saya bagaimana saya sebagai manusia biasa bisa mengampunkandosa manusia lain sedangkan para Nabi dan Rasul yang diutuskan Allah,mereka ini tidak sanggup mengampun dosa manusia dan tidak mampumengampunkan dosa manusia. Saya mula serius membuat kajian mengenaiIslam.Apabila saya diberi tanggungjawab mengampun dosa orang-orang Kristianseluruh Sabah, jadi masa itu saya rasakan seolah-olah agama ini sengajadireka-reka oleh manusia. Seterusnya pada tahun 1989 saya kembali keVantiken untuk membuat Kursus Kepaderian di sana selama tiga tahun. Disana saya telah berjumpa dengan ketua paderi tertinggi seluruh duniaiaitu Pope John Paul. Saya telah berdialog dengannya dan bertanya akanperkara yang memusykilkan saya sepanjang saya menjadi paderi. Sayaberkata kepadanya, "Paul, saya sekarang rasa ragu dengan agama yang kitaini". Dia terkejut dan bertanya, "Apa yang kamu ragukan?"Saya berkata, "Cuba John Paul fikirkan sendiri, kita ini seorang manusiabiasa. Di negeri saya Sabah, di negeri saya sendiri setiap malam Ahadsaya mengampunkan dosa orang Kristian yang beratus-ratus orang yangdatang mengaku dosa.Mereka harap saya yang mengampunkan dosa mereka sedangkan para Nabi puntidak pernah melakukannya. "Beliau berkata, ?Wahai Paderi Thomas, kamu ini dilantik menjadi seorangpaderi, maka kamu ini seorang yang suci dan tidak mempunyai sebarangdosa," Saya katakan yang saya merasakan diri saya mempunyai dosa. Beliauseterusnya menyambung, "Memang kita manusia ini mempunyai dosa. NabiAdam sendiri mempunyai dosa. Apabila seseorang yang telah dilantikmenjadi paderi bermakna kamu ini telah dilantik oleh Jesus Christ. JesusChrist tidak ada dosa maka kita sebagai paderi ini tidak mempunyaidosa."Di situlah saya mula tidak percaya pada agama kristian yang mengatakanulamak-ulamak Kristian tidak mempunyai dosa.Saya katakan pada Paul yang ulamak Kristian itu pembohong. Dia terkejutlalu berkata,"Thomas, kamu telah dihantar hingga ke peringkat tertinggiuntuk menjadi paderi, kenapa kamu berkata demikian. Cuba kamu jelaskankenapa kamu kata agama Kristian pembohong".Saya menyoalnya, "Jesus Christ itu Tuhan atau Nabi?" Beliau menjawab,"Dia Tuhan." Saya bertanya kembali, ?Pernahkah orang nampak Tuhan?Bagaimana wujudnya Tuhan? Siapa Tuhan kita sebenarnya, Jesus Christ(Nabi Isa) atau Allah bapa? (Allah)."Beliau mengatakan Jesus itu Tuhan.Saya menyoal kembali, "Apa matlamat utama Jesus Christ diutus ke dunia?"Beliau menjawab, "Untuk menebus dosa bangsa manusia, semua bangsa danagama."Jadi saya katakan padanya kenapa perlu ada paderi tukang ampun dosa jikaJesus Christ sudah menebus dosa semua manusia. Di situ dia mula peningdan terpinga sambil berkata, "Paderi Thomas awak ini telah dimasukiiblis sehingga berani mempertikaikan Kristian."Saya katakan padanya, "Kita seorang paderi yang suci, bagaimana iblisboleh masuk?"Saya juga katakan padanya saya mempunyai ibu bapa dan adik-beradikapabila ibu bapa saya membuat dosa mereka mengaku di hadapan anak,kerana kedudukan saya ketika itu sebagai seorang paderi. Jadi sayaterfikir bagaimana saya seorang anak boleh mengampunkan dosa ibu bapa.Sepatutnya seorang anak yang meminta ampun dari ibunya.Selepas perdebatan itu Pope John Paul meninggalkan saya, sebagai seorangpaderi beliau tidak boleh marah kerana marah merupakan satu dosa. Didalam Kristian mempunyai tujuh rukun iaitu:-i. Ekaristi Pembaptisan - seseorang yang ingin memeluk Kristian merekamesti dibaptiskan air suci.ii. Ekaristi Pengakuan - mengaku dosa di hadapan paderiiii. Ekaristi Maha Kudus - memakan tubuh Tuhan (Khusti kudus)iv. Ekaristi Minyak Suci - air suciv. Ekaristi Krisma - penerima ekaristi Maha Kudus layak menerima krismavi. Ekaristi Imaman - menjadi paderivii. Ekaristi Perkahwinan - hanya untuk penganut awam (Paderi tidakmenerima ekaristi ini)Dalam Kristian air suci atau lebih dikenali sebagai Holy Water, adalahpaling bernilai sekali. Untuk menjadi seorang Kristian, seseorang perlumenjalani Ekaristi Pembaptisan iaitu meminum air ini. Ia diperolehi dariproses uzlah yang dijalani sebelum menjadi paderi. Jika tidak mempunyaiakidah yang benar-benar kuat, akidah boleh rosak disebabkan air ini.Contohnya ialah seperti apa yang berlaku ke atas seorang doktorperempuan Melayu di Selangor. Setelah minum, beliau langsung tidak bolehmengucap, hatinya telah tertutup. Menurutnya beliau sudah tidak yakinlagi dengan agama lain kecuali Kristian sahaja Kerana melalui Kristianbeliau boleh melihat Tuhan Jesus yang turun setiap malam.Itulah permainan iblis. Sesiapa yang meminum air tersebut dapat melihatapa sahaja. Sebaik sahaja doktor tersebut meminumnya, akhirnya beliaumemeluk Kristian. Saya pergi menemuinya, dia katakan kepada saya Islamtidak benar, hanya Kristian agama yang benar kerana umatnya bolehmelihat Tuhan.Apabila saya tunjukkan air itu kepadanya sambil bertanya pernahkahbeliau meminumnya. Beliau menjawab memang pernah meminumnya semasabeliau belajar di Indonesia;Apabila pergi ke gereja beliau akan diberi minum air tersebut. Beliaumenyatakan kepada saya beliau akan hidup dan mati dalam Kristian. Sayamembacakan kepadanya surah Al-Kahfi di samping memintanya mengamalkansurah tersebut setiap masa. Alhamdulillah lama-kelamaan keadaannyasemakin pulih. Inilah permainan sihir sebenarnya. Tidak siapa dapatmelawan ilmu Allah, hanya ilmu Allah sahaja yang berkesan menghapuskanpermainan sihir.Tidak lama kemudian beliau kembali mengucap dan terus menangis. Sayakatakan kepadanya saya sudah terlalu berpengalaman dengan taktikKristian. Itulah, cara memikat orang untuk ke agama Kristian cukupmudah, tidak mengapa jika tidak percaya kepada agama Kristian, tetapiapabila minum air itu segala-galanya akan berubah. Setelah sayamempelajari Islam barulah saya tahu rupanya iblis ini boleh menyerupaibermacam rupa. Kekuatannya hanya pegangan akidah.. Tetapi Holy Water inisekarang tidak boleh lagi diedarkan di Malaysia kerana orang yangmembuatnya di biara Vantiken telah memeluk Islam dan membongkar rahsiaini. Ramai orang sudah tahu mengenai air ini dan mula berhati-hatidengan setiap apa yang meragukan.Rukun yang kedua pula iaitu Ekaristi Maha Kudus bermaksud memakan tubuhTuhan. Saya pernah berhujah dengan John Paul mengenainya. Saya katakanpadanya sedangkan Firaun yang zalim itupun tidak pernah memakan tubuhtuhan kenapa pula kita sebagai ulamak Kristian boleh makan tubuh tuhan?.Saya jelaskan kepadanya, apabila semua paderi memakan Khusti Kudus(sejenis makanan yang diimport khas dari Itali) bermakna itu satupenghinaan kerana tubuh tuhan boleh dimakan.Kata beliau, itu memang sudah menjadi rukun Kristian dan tidak bolehdipertikaikan lagi. Apa yang paling merbahaya ialah Holy Water. KhustiKudus tidak mempunyai rahsia apa-apa, ia seolah-olah seperti roti yangdicampur dengan bahan lain. Berlainan dengan Holy Water yang kesannyacukup kuat. Bayi-bayi yang baru dilahirkan pun dibaptiskan.Terdapat sesetengah klinik yang membaptiskan bayi walaupun bayi tersebutIslam.Bagi kepercayaan Kristian setiap bayi yang baru lahir wajib dibaptiskankerana ia mempunyai dosa, ia menyimpan dosa pusaka yang ditinggalkandatuk moyang mereka. Ia berlainan dengan Islam, Islam meletakkan bayiyang baru lahir itu adalah dalam keadaan fitrah (bersih).Di dalam semua kitab tidak ada mengenai agama Kristian. Kristian inibaru sahaja berkembang oleh seorang Paul yang pertama di zaman Juliuskemudian beliau mengembangkannya. Asal agama Kristian ialah dari agamaYahudi dan Nasara. Tetapi di Romawi ia dinamakan Kristianisasi. Jikakita meneliti di dalam kitab Nabi Isa (Injil) tidak ada disebutKristian. Sebenarnya semua mubaligh Kristian tahu mengenai kedudukanagama Islam.Pernah terjadi dalam tahun '78, semasa itu saya terjumpa kitab yangmenyatakan kebenaran Nabi Muhammad. Tetapi semasa itu saya tidak begitumemperdulikannya. Di dalam kitab tersebut ada menyebut mengenai Ahmadiaitu Nabi Muhammad s.a.w.Ketika itu saya masih belajar di Vantiken, oleh kerana saya kurang sihatsaya tidak dapat mengikut kelas pengajian. Saya diberi tugas olehseorang paderi untuk menjaga sakristi (perpustakaan yang terdapat digereja) untuk menjaga kitab-kitab di situ. Paderi tersebut mengatakankepada saya, Thomas, kamu perlu menjaga kesemua kita-kitab di sakristiini tetapi kamu tidak boleh membuka almari."Beliau menunjukkan kepada saya almari yang dimaksudkan. Saya hairankerana beliau melarang saya membuka almari tersebut sedangkan kuncinyadiserahkan kepada saya. Sifat manusia, apabila dilarang maka itulah yangingin dibuatnya.Ketika itu semangat saya terlalu berkobar-kobar untuk mengetahui isikandungan turunkan kepada Nabi Isa a.s.Saya mengambil kitab itu danmenyembunyikannya. Kitab tersebut ditulis di dalam bahasa Hebron. Iamasih saya simpan hingga ke hari ini dan saya dalam proses untukmenterjemahkannya ke dalam bahasa Melayu. Ia menjadi rujukan kepadasaya, dan sebagai bukti untuk berdebat dengan orang-orang Kristian. Sayatelah utarakan kepada Majlis Agama Islam Melaka, jika boleh saya inginmenterjemahkannya dan sebarkan kepada orang ramai. Pihak Majlis tidakberani melakukannya, menurut mereka ia akan mengancam nyawa saya keranadengan pendedahan kitab tersebut rahsia Kristian akan tersebar. Isikitab tersebut sama dengan al-Quran. Rupa-rupanya barulah sayamengetahui semasa upacara mengangkat sumpah dalam proses beruzlah padahari yang ke 39, setiap paderi akan meletakkan tangan mereka ke ataskitab yang dibalut dengan kain putih yang diletakkan di atas bantal.Tidak siapa dibenarkan membukanya dan isi kandungannya.Berbalik kepada kisah saya mencuri kitab tersebut, selepas kehilangannyapaderi yang menyerahkan kunci kepada saya dahulu memanggil saya danbertanya apakah saya ada mengambilnya. Saya menafikan dengan mengatakantidak pernah mengambil kitab tersebut. Hati saya nekad untuk tidakmengaku dan menyerahkannya kerana saya ingin mengkaji kitabtersebut.Disebabkan seseorang bakal paderi tidak boleh berbohong, beliaumempercayai pengakuan saya. Akhirnya pada keesokannya iaitu pada harimengangkat sumpah, disebabkan Injil tersebut telah hilang, merekameletakkan kitab suci al-Quran (yang dibalut dan sentiasa tersimpan dialmari) sebagai ganti kitab yang hilang. Al-Quran digunakan di dalamupacara mengangkat sumpah? Semua paderi tidak tahu hal ini kecuali saya.Pada masa itu saya terfikir, apa gunanya jika kita bersumpah di ataskitab al-Quran tetapi masih tidak beriman dengannya? Bermakna semuapaderi telah bersumpah di atas al-Quran tetapi kufur selepas itu.Menyingkap saat saya didatangkan hidayah ialah ketika saya sudah tamatbelajar dan bertugas di Gereja St. Mary, Sabah. Pada suatu malam Ahadpada tahun 1991, saya bersembahyang dengan cara Kristian) di hadapantuhan-tuhan saya iaitu. Tuhan Bapa, Ibu Tuhan (Mary) dan Anak Tuhan(Jesus Christ). Ketika itu saya terfikir di dalam hati, patung-patungini diukir oleh manusia, saya menyembahnya setiap hari di dalam bilik.'Apabila saya selesai sembahyang saya meletakkannya di bawah tempattidur. Hati saya berkata, alangkah hinanya Tuhanku. Kenapa aku bolehmeletakkannya di bawah tempat tidur yang boleh aku baringkan dan letaksesuka hatiku?Turunnya hidayahMalam itu, selesai sembahyang saya mengambil sehelai kertas dan sayatulis diatasnya, "Tuhan, diantara agama Islam, Kristian, Hindu danBuddha aku telah mengetahui semua agama ini. Malam ini tolonglahtunjukkan kepadaku manakah di antara tiga agama ini yang benar bagiku".Setelah itu, tak tahulah saya katakan bagaimana mengantuknya mata sayayang tak pernah-pernah saya alami rasa mengantuk yang lain macam, matasaya langsung tidak boleh terangkat. Akhirnya saya tertidur. Pada malamitu, pada saya mungkin bagi para Nabi boleh dianggap mimpi tetapimenurut saya mungkin Tuhan ingin memberikan hidayah kepada saya. Didalam tidur, saya merasakan seolah-olah saya menaiki lif dari satutingkat ke tingkat lain sehingga tingkat tujuh, ketika itu mata sayatidak boleh dibuka kerana di hadapan saya ada satu cahaya yang terangbenderang menyuluh. Saya bertanya kepada seorang yang berdiri di hadapansaya, orangnya MasyaAllah terlalu tinggi. Jarak di antara kaki dankepala umpama langit dan bumi. Saya bertanya kepadanya, ?Negeri apakahini?"Beliau berkata kepada saya, "Awak tidak layak masuk ke negeri ini, ininegeri umat Nabi Muhammad s.a.w."Saya meminta keizinannya sekali lagi untuk masuk tetapi beliau tetaptidak membenarkan. Dari luar saya dapat lihat di dalamnya ada satu jalanumpamanya titi yang halusnya seperti sehelai rambut. Saya tak beranikatakan ia Titian Sirat atau apa-apa kerana tidak mengetahui apa-apaketika itu. Saya hairan kenapa orang yang berjubah dan bertudung merekamelintas jalan itu dengan mudah sedangkan saya langsung tidak bolehmengangkat kaki. Penjaga itu berkata lagi, "Awak tidak boleh masuk,tetapi awak lihatlah bagaimana keadaan mereka yang beragama Yahudi danNasara (Kristian)."Alangkah terkejutnya saya apabila melihat orang-orang Kristian yangkepalanya dimasukkan ke dalam api umpama dijadikan kayu api. Sayaterkejut dan sedar hanya Islam agama yang benar. Akhirnya saya tersedarseelok sahaja azan subuh dilaungkan dari masjid berhampiran. Saya bangundan membersihkan badan saya. Saya menuju ke kereta. Pemandu telahbersedia membawa saya tetapi saya menolak pelawaannya dan katakankepadanya saya ingin pergi ke satu tempat yang orang lain tidak bolehikut serta. Saya memandu kereta menuju ke sebuah masjid di atas bukit.Ketika saya tiba, mereka sedang berjamaah menunaikan fardu Subuh, sayamenanti seketika sebagai menghormati agama mereka. Setelah selesai, sayapergi menemui imam yang bertugas ketika itu. Saya katakan kepadanya yangsaya ingin memeluk Islam hari itu juga. Beliau terkejut dan berkatakepada saya, "Awak ini di bawah Pairin Kitingan, Ketua Menteri Sabah,susah kami hendak Islamkan awak, tambahan pula awak paderi besar seluruhSabah."Saya katakan padanya," Awak jangan bimbang sebab dosanya saya yangampun, hal dia tidak perlu dibincangkan. Apa yang saya mahu, hari inisaya mahu peluk Islam."Seterusnya imam tersebut berkata lagi, "Awak tak boleh masuk Islamsekarang sebab awak perlu mengisi borang, tandatangan surat akuan sumpahdahulu, baru awak boleh masuk Islam."Dengan agak kasar saya katakan kepadanya, "Kalau beginilah caranya untukmemeluk Islam, lebih baik orang masuk Kristian. Kalau masuk Kristian,hari ini terus dibaptiskan dan menjadi Kristian.Untuk masuk Islam pun perlu isi borang ke? Baiklah, jika hari ini sayaturun ke bawah dan ditakdirkan tiba-tiba saya dilanggar kereta dan mati,maka apa akan jadi kepada saya dan siapa yang akan bertanggungjawab? "Akhirnya imam tersebut menyuruh saya mengucap dua kalimah syahadah. Makapada pagi Ahad itu saya telah sah sebagai seorang Islam.Kekuatan diriSetelah selesai mengucap, saya kembali ke rumah saya. Ketika sayamelalui kawasan gereja, orang ramai sudah penuh menunggu saya untukupacara pengampunan. Mereka melambai tangan ke arah saya. Saya membalaskembali lambaian mereka. Ketika itu seakan ada satu kekuatan dalam dirisaya. Saya keluar dari kereta dan membuat pengumuman di hadapan mereka.Saya katakan kepada mereka, "Kamu ini jika sembahyang pun berdosa kalautak sembahyang lagi bagus."Kemudian saya meninggalkan mereka yang kelihatan seperti kehairanan.Saya meneruskan perjalanan menuju ke rumah. Di dalam rumah semua ahlikeluarga sudah bersedia menanti saya untuk ke gereja. Jubah saya sudahsiap diseterika. Saya panggil semua ahli keluarga sambil bertanya apakahmereka sudah makan atau belum. Mereka katakan yang mereka sudah makankecuali Khusti Kudus sahaja yang belum dimakan. Saya katakan itu tidakpayah dimakan pun tidak mengapa kerana di kedai banyak roti untuk dimakan. Saya membuat pengumuman kepada mereka, saya berkata sambilmemandang ke arah bapa saya, "Saya hendak memberitahu kamu sesuatuperkara. Saya belajar di Vantiken selama 12 tahun dan sudah terlalubanyak menghabiskan wang bapa. Selama 12 tahun saya belajar, saya tahubahawa agama yang saya anut ini adalah agama yang salah, agama yangbetul adalah Islam."Ketika itu saya lihat tidak ada apa-apa riak di wajah bapa dan ahlikeluarga saya, tetapi mereka semua terdiam. Saya menyambung kembali,"Tadi saya telah memeluk Islam di masjid bandar sana dan menyuruh sayamengucap. Bermakna hari ini saya sudah menjadi orang Islam."Bapa saya berkata kepada saya, "Oh! kamu sudah Islam! Tidak mengapa!"Seterusnya beliau menuju turun ke dapur. Saya ingatkan tidak ada apa-apaketika itu. Saya tidak sedar rupa-rupanya beliau pergi mengambil parangpanjang dan cuba menyerang saya. Saya yang kebetulan duduk di tepitingkap di tingkat satu terus terjun ke bawah. Saya melompat daritingkat atas dengan berkaki ayam. Tuhan masih mahu memanjangkan umursaya. Saya turun dan terus meninggalkan rumah sehelai sepinggang hinggake hari ini. Dari segi pengamalan kedua ibu bapa saya yang memang cukupkuat berpegang pada agama, apabila seorang anak murtad (keluar Kristian)mereka tidak lagi mengaku anak.Hijrah untuk Keselamatan dan BelajarSelepas itu saya pergi ke Jabatan Agama Islam Sabah. Demi keselamatandiri saya, salah seorang pegawai di sana menasihatkan saya agar pergibelajar dan keluar dari Sabah. Akhirnya saya merantau ke Semenanjung danmenyambung pengajian saya di Institut Dakwah Kelantan pada tahun 1992dan seterusnya saya menyambung pula ke Nilam Puri sehingga tahun 1995.Ketika itu saya adalah pelajar yang paling tua sekali. Setelah tamatpengajian, saya menganggur sekejap. Tidak lama kemudian saya diterimabertugas di Majlis Agama Islam Melaka hingga ke hari ini. Kemungkinanjuga selepas ini saya akan dipindahkan ke majlis Agama Islam Kelantan.Di sini (Melaka) saya ingin menerbitkan buku mengenai kajian Kristian.Tetapi terlalu banyak prosedur yang perlu dijalani.Kini setelah hampir sembilan tahun saya memeluk Islam dan meninggalkanSabah, saya masih diugut dan dikecam. Namun saya tidak khuatir keranayakin Allah tetap melindungi hamba-Nya dan yakin ajal maut itu tetapdating walaupun bersembunyi di ceruk mana sekalipun. Kini saya bahagiasetelah mendirikan rumah tangga bersama isteri yang cukup memahami jiwasaya. Dalam usia 49 tahun, saya baru mempunyai seorang cahaya mataberusia satu tahun setengah.Islam tidak menyusahkan penganutnya. Jika menjadi paderi perkahwinantidak dibenarkan tetapi setelah Islam, baru saya tahu betapa indahnyaperkahwinan dan zuriat yang merupakan rezeki dari Allah (SWT).Di Vantiken, orang Kristian yang keluar agama kemudian masuk ke negaratersebut, mereka akan bunuh. Bagi mereka seseorang yang murtad dianggapkotor dan mencemarkan maruah agama. Tetapi adakalanya saya terfikir,jika di sana orang Kristian murtad kenapa ianya tidak terjadi di negarayang pemerintah dan majoriti penduduknya beragama Islam. Itulah yangsusahya. Saya membuat kajian hampir empat tahun baru mendapat nikmatIslam. Terlalu sukar saya mengecapi nikmat Islam tetapi orang di siniyang memang lahirnya dalam Islam dengan mudah mahu membuang Islam. Disini saya bertanggungjawab terhadap mereka yang murtad, jika yang tidakberpengetahuan tidak mengapa tetapi yang sedihnya yang murtad ini ialahmereka yang mempunyai pendidikan hingga ke peringkat tertinggi danmempunyai pendapatan yang melebihi dari keperluan bulanan.Pernah saya katakan kepda seorang doktor, "Doktor, suatu ketika dahulusaya menerima gaji bulanan sebanyak RM5,000 sebulan, dilengkapi denganpembantu rumah, pemandu dan rumah serba lengkap. Kehidupan saya terlalumewah di Sabah. Tetapi doktor, kenapa saya sanggup melepaskan itu semuasemata-mata kerana Islam! Gaji doktor sekarang terlalu encukupi tetapimengapa perlu tinggalkan Islam?"Saya memang cukup marah dan terkilan apabila mendengar orang yang inginmurtad. Minta maaf jika saya katakan, mengapa terlalu bodoh sangatsehingga sanggup menanggung dosa besar? Umat Islam dari segi ekonomisebenarnya terlalu mencukupi cuma cara pelaksanaannya yang agak longgar.Kita lihat Kristian, dari segi kerjasama dan ukhuwah mereka begitu kuat.Semasa saya menjadi paderi dahulu, apabila saya masuk ke sesebuahkampung untuk berdakwah saya dibekalkan Beberapa ribu wang. Ini keranagereja di seluruh dunia bersatu padu. Meskipun dari segi politik berbezadan bermusuh tetapi untuk menghancurkan Islam mereka mesti bersatu.Mereka berkata jika di negara Barat, penduduk penganut Kristian tidakbersembahyang pun tetapi mereka tetap Kristian. Gereja di sana setiaphari Ahad kosong kerana setiap hari Ahad diadakan acara perlawanan bolasepak di kalangan paderi. Orang ramai pergi menyaksikan acara tersebut.Itu yang mereka minat. Oleh sebab itu peruntukan untuk di sana sudahtidak ada lagi.Sebagai alternatifnya mereka akan mengalihkan peruntukan itu untukdisalurkan ke negara Asia terutamanya ke Indonesia dan Malaysia.Begitulah kuatnya kerjasama di antara mereka. Bagi mereka tidak perluberdakwah untuk orang Barat yang sudah sedia Kristian sebab untuk merekamemeluk Islam sukar. Yang lebih penting ialah misi mengkristiankan orangIslam.Bagi pandangan saya, saya lihat orang Islam agak susah untuk bersatu.Masing-masing mempunyai fikrah yang berbeza dan hidup dalam kelompoksendiri. Kadangkala di kalangan orang Islam sendiri bergaduh. Iniberlainan dengan orang Kristian yang amat menitikberatkan soalkebajikan. Namun bukan semua orang Islam begitu, masih ramai di kalanganmereka yang bijak.Semasa saya menjadi paderi, saya memberikan tumpuan kepada orang miskin.Pernah terjadi di Perak, saya telah menghabiskan beratus ribu untukmereka, mereka mengambil wang tersebut tetapi tidak memeluk Kristian.Selepas saya Islam, saya pergi menemui mereka, senarai nama mereka masihada dalam simpanan saya.Setelah saya periksa rupa-rupanya mereka ini masih Islam. Walaupun padaawalnya mereka berjanji untuk memeluk Kristian. Alhamdulillah merekatidak berdendam pada saya sebaliknya mereka membelanja saya makansetelah mengetahui saya telah memeluk Islam.Masalah Kelemahan Pendakwah IslamAdakalanya saya terfikir kenapa ketika Barat menjajah kita, orang Melayutidak murtad sedangkan pada hari ini negara yang pemerintahnya Islamtetapi orang Melayu boleh murtad dengan begitu mudah sekali.Kelemahan kita ialah pendakwah Islam kadang-kadang boleh kalah denganpendakwah Kristian.Saya beri contoh seorang kawan saya yang pernah sama-sama belajar dengansaya semasa di Vantiken dahulu. Beliau pernah menyatakan kepada saya,orang Yahudi sekarang sedang memberi tumpuan kepada kajian al-Quran danHadis.Dia mengatakan pada saya; "Wahai Thomas, (dia tetap memanggil sayadengan nama Kristian walaupun saya telah Islam), Allah ada mengatakan didalam salah sebuah ayatnya yang bermaksud;Tidak akan masuk syurga melainkan orang-orang yang beragama Yahudi danNasara. Sekarang kami pendakwah Kristian mahu pandai membaca al-Quran,terjemahan dan hadis. Kami mempunyai kursus khusus mengkaji al-Quran danHadis. Awak lihatlah apa yang telah dikatakan oleh Tuhan mu itu."Saya katakan kepadanya, "Betul apa yang awak baca ini. Kami membacaal-Quran bukan seperti apa yang awak faham. Memang benar awak membacaayat itu tetapi al-Quran ini jika awak tafsir separuh-separuh itu tidakbetul. Al-Quran bukan seperti Injil yang boleh ditafsir separuh-separuh.Saya dahulu apabila belajar al-Quran mengambil masa sehingga tiga tahunbaru khatam. Saya ucapkan terima kasih pada awak kerana hanya enam bulanawak sudah boleh membaca al-Quran." Saya katakan lagi padanya,"Sebenarnya awak tidak tahu tafsir al-Quran. Maksud sebenar ayattersebut ialah "Telah berkata mereka (orang-orang Yahudi dan Nasara),tidak akan masuk syurga melainkan orang Yahudi dan Nasara, sedangkansemua itu hanyalah merupakan angan-angan kamu yang kosong." Itu bukanfirman Allah, kata-kata itu adalah keluar dari mulut orang-orang Yahudisendiri.Paderi tersebut masih belum faham lalu bertanya, "Apakah angan-angankosong itu?"Saya katakan, "Setiap hari Ahad kamu makan tuhan kamu. Apabila kaumenghadap Khudsi Kudus sambil berdoa bermakna kamu telah memakan tuhankamu. Untuk apa kamu berbuat demikian?" Beliau tidak boleh berkataapa-apa walaupun mukanya telah merah padam.Saya katakan kepadanya, "Kamu tidak boleh marah. Kalau kamu marah,siapakah yang akan mengampunkan dosa kamu?" Hal itu tidak mengapa jikadiutarakan di hadapan mereka yang faham, tetapi apa yang saya bimbangkanbagaimana jika ayat itu dibacakan di hadapan mereka yang tidak faham danrendah pengetahuan agamanya?Siapa sasaran KristianProgram mereka kini ialah berdakwah kepada orang Islam yang menghabiskanmasa di kaki-kaki lima terutamanya golongan remaja yang bermain gitar.Mereka akan katakan, jika bermain di kaki lima tidak mendapat apa-apabayaran, lebih baik bermain lagu di gereja setiap hari Ahad denganpendapatan lumayan. Dari situ ramai yang tertarik. Dari segi wanitaIslam pula, yang saya perhatikan senarai namanya terlalu ramai orangMelayu yang memohon menukar nama di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).Itu yang menyedihkan saya. Di JPN, beratus nama sedang menunggu, apabilapihak JPN meluluskan nama- nama tersebut, maka akan murtadlah nama-namaitu. Itu kelemahan undang-udang negara, kami tidak boleh berbuat apa-apakerana mereka ini berpegang pada peruntukan yang mengatakan apabilaseseorang yang berumur 18 tahun ke atas bebas beragama.Apa ikhtiar kita?Ada seorang wanita berjumpa saya tetapi keadaannya meragukan. Beliaumemakai tudung. Saya menggunakan isteri saya untuk memerhatikan wanitaini. Bila mereka tinggal berdua, barulah saya tahu di dalam tudungnyaitu ada salib.Isteri saya memberitahu saya. Saya memanggilnya. Saya katakan kepadanya,"Kamu tidak sayangkan Islam ke? Tolong buang benda yang ada di dalamtudung kamu itu".Dia tidak mengaku, tetapi saya yakin beliau memakainya. Sejurus kemudianbeliau mengeluarkan rantai salib di lehernya dan mengatakan beliausengaja memakainya tanpa mempunyai niat apa-apa. Saya katakan padanyayang saya dahulu memakai rantai yang lebih besar daripadanya.Akhirnya saya megambil rantai tersebut dan menyimpannya di pejabat sayauntuk dibawa ke pihak atasan dan menerangkan bagaimana seriusnyapenyakit ini di kalangan anak remaja kita. Wanita jika tidak kuatpegangan memang mudah dipengaruhi. Ada juga taktik orang-orang Yahudiyang menjadikan perkahwinan sebagai langkah paling mudah untukmemurtadkan gadis Islam. Untuk berkahwin, mereka (lelaki Kristian) akanmemeluk Islam, kemudian akan membawa isterinya ke negara asalnya danmemurtadkan isterinya itu.Kemenangan Islam, Keadilan Sejagat'Sesungguhnya orang-orang yang berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudianmereka beristiqamah, turun kepada mereka malaikat Allahberkata: jangan kamu takut dan jangan berdukacita, dan bergembiralahdengan syurga yang dijanjikan kepada kamu.'SEBAGAI UMAT ISLAM ..... JALANKAN TANGGUNGJAWAB UNTUK MENYEBARKANRISALAH INI"aku cinta Malaysia.... .tapi lebih cintakan ALLAH....... .... oleh itu,jika berlaku pertembungan antara kepentingan manusia dengan kepentinganAllah......DAHULUKA N KEPENTINGAN ALLAH....